Leefstijl makkelijker gezamenlijk te veranderen

“Het veranderen van je leefstijl is soms moeilijker dan het lijkt. In het Leefstijl-programma, ook wel de Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) genoemd, ga je samen een twee-jarig traject aan met groepsbijeenkomsten en daarnaast persoonlijk begeleiding op basis van je eigen doelen.”

Leefstijl is gericht op voeding, beweging, slaap, ontspanning en het mentaal welbevinden. Diverse onderzoeken hebben geleerd dat veranderingen in je levensstijl vaak makkelijker zijn vol te houden wanneer je het samen doet. Denk maar eens aan hardlopen, sporten of wandelen. Als je een keer geen zin hebt, is het altijd handig als een ander je motiveert. Dit is ook de kracht van het Leefstijl-programma. “De combinatie van persoonlijke coaching en de sociale kant van de groepsdynamiek vullen elkaar aan. De groepen die we inmiddels zijn gestart zijn enthousiast. Binnen het programma worden verschillende leefstijlworkshops georganiseerd die op locatie of online te volgen zijn met thema’s zoals etiketten lezen, bewegen, voeding en hormonen, artrose, diabetes en spiermassaverlies op latere leeftijd. Het mooie is dat iedereen mee kan doen en we de groepen vormen op basis van de hulpvragen. Een groep moet wel bij elkaar passen natuurlijk. Maar niet iedereen in de groep hoeft hetzelfde doel te hebben, zo kan je juist van elkaar leren. Het belangrijkste is hoe je dat doel bereikt”, vertelt leefstijlcoach en diëtist Tamara Zijm van Therapie Wolf.

Volgens Tamara is het aangaan van een langdurig traject een bewuste keuze, omdat ze in de afgelopen jaren tijdens het spreekuur als diëtist heeft gemerkt dat mensen behoefte hebben aan verbinding met elkaar om elkaar te blijven motiveren op langere termijn en van elkaar te leren. Veel mensen die willen afvallen, gaan van het ene naar het andere dieet en gaan voor snel resultaat. Als het gewicht eenmaal bereikt is, versloft de boel vaak. “Het gaat er om dat je je levensstijl structureel verandert. Dat begint bij bewustzijn. Waarom is genoeg slaap belangrijk en waarom hebben mensen na het eten zin in koffie of iets zoets? Er is niets mis met gematigd suiker, zolang je je er wel bewust van bent. Dit geldt ook voor bewegen. Je hebt mensen die twee keer per week intensief sporten en dan denken dat het wel genoeg is en daarom de rest van de week niets doen. Maar als je iedere dag een halfuur wandelt, verbrand je meer dan twee keer per week een uur sporten. Je moet mensen meenemen in het proces. Ik heb regelmatig cliënten die diverse zaken uit verschillende diëten combineren. Zaken die losstaand uitstekend werken, maar samen juist een tegengesteld effect hebben.”

Tamara vervolgt: “Als leefstijlcoach kijken we mee hoe je het beste aan de slag kunt gaan met het verbeteren van je levensstijl. Hierin coachen we je op weg met één op één begeleiding en leefstijlworkshops. Daarnaast zoeken we de verbinding met andere zorgverleners en het bestaande beweeg- en sportaanbod op Texel.”

Een verandering naar een gezonde leefstijl werkt preventief en kan op langere termijn gezondheidsrisico’s verminderen. Het Leefstijl-programma wordt vergoed door de zorgverzekeraar uit het basispakket. Het meedoen aan het Gecombineerde Leefstijlinterventie programma is mogelijk zodra men een BMI boven de 25 heeft, volgens Tamara is dit al snel het geval.

Interview: Texelse Courant
Auteur: Job Schepers, Hoofdredacteur Texelse Courant

Nieuws